FANDOM

Varoitus! Sivu on vielä pahasti kesken. Autathan meitä täyttämään tätä sivua!
Pitkätassut saavat maksaa tästä! Ne olivat erilaisia kuin minun isäntäni. Minun isäntäni olivat hyviä ja vahvoja ja älykkäitä. Mutta ne ovat menneet, ja minä olen nyt vapaa. Kukaan ei pidä Kirvestä häkissä!

— Kirves pitkätassuista.[1]

Kirves (engl. Axe) on iso mustaruskea uros,[2] jolla on pystyt,[4] trimmatut korvat,[5] suippo kuono[4] ja paljaita läiskiä kyljissä.[1]

Selviytyjät

Vaikea taival

Pitkätassut ovat vanginneet Kirveen samaan tarhaan, kuin Roihunkin. Lykky vapauttaa hänet, mutta hän kyseenalaistaa pelastajat.
Kirves huomaa Lipsun ja toteaa tämän olevan sukunsa petturi. He tuijottavat vihamielisesti toisiaan, kunnes Kirves sanoo pitkätassujen olevan syypää hänen kiukkuunsa.
Pian pitkätassu saapuu paikalle ja hämmästyy vapaana olevista koirista. Kirves lähtee pitkätassua kohti mutta tämä ottaakin mölykepin ja iskee Kirvestä rintaan. Kirves hyppää ilmaan ja rojahtaa maahan. Lipsu ei halua jättää Kirvestä, mutta Lykky käskee jatkamaan eteenpäin.

Rannaton järvi

Kirves ei esiinny kirjassa, mutta hänet on listattu hahmolistaan.

Koiramyrsky

The Gathering Darkness

Red Moon Rising

Myrsky kertoo Ohdakkeelle Kirveestä.

Lainaukset

"Minut on siis pelastanut... kuka? Tai pitäisikö kysyä mikä?"
—Kirves pelastajilleen. Vaikea taival, sivu 205
Lykky: "Haluatko sinä loukata meitä? Vaikka me olemme juuri vapauttaneet sinut?"
Kirves: "En. Minun on vain vaikea uskoa, että olen vajonnut näin alas."
—Lykky ja Kirves Vaikea taival, sivu 205
Roihu: "Ystäväni Lykky puhuu järkeä. Meidän on päästävä pois tästä kammottavasta paikasta - nyt ei ole sopiva hetki kostaa ja jäädä taas kiinni."
Kirves: "Oletteko te piskit seonneet? Yksikään pitkätassu ei saa rankaisematta kohdella hurjakoiraa näin! Ne ovat antaneet meidän virua täällä - ettekö te välitä siitä? Minä välitän ja näytän niille, mitä oikea pelko on!"
—Roihu ja Kirves Vaikea taival, sivu 205
"Sinä olet yksi Piikkinuijan pennuista, etkö olekin? Olet silti sukusi petturi! Me hurjakoirat emme ota vastaan käskyjä alempiarvoisilta!"
—Kirves Lipsulle. Vaikea taival, sivu 206

Lähteet ja sitaatit

  1. 1,0 1,1 Vaikea taival, sivu 205
  2. 2,0 2,1 2,2 Vaikea taival, hahmolista
  3. Vaikea taival, sivu 209
  4. 4,0 4,1 Autio kaupunki, sivu 167
  5. Vaikea taival, sivu 204